Koirat suomalaisissa laululyriikoissa
Häntä koiraa heiluttaa – Koirat suomalaisissa laululyriikoissa

Marjo Ketomäki
Vuh vuh – Taustaa
Kuuntelen enimmäkseen suomenkielistä musiikkia, ja joskus lyriikoista erottuu tietynlaisia teemoja ja toistuvia asioita. Olen huomannut, että eläimistä koira on mainittu monissa kappaleissa, ja koiraihmisenä aloin kiinnostua tästä syvällisemmin. Hypoteesini ennen lyriikoiden keräämistä oli, että useimmiten viittaukset koiriin ovat negatiivissävytteisiä ja niissä koira esitetään säälittävänä uhrina tai kiusankappaleena. Aloin miettiä, miksi näin on, kun koiria syntyy Suomessa jo enemmän kuin vauvoja ja ne ovat monen mielestä ihmisen parhaita ystäviä. Onneksi aloin tarkastella asiaa laajemmin, koska paljon muunkinlaisia kuin negatiivisia viittauksia löytyi. Päätin tehdä niistä katselmuksen.
Tarkastelin enimmäkseen pop- ja rock-kappaleita, mutta mukana on myös iskelmä- ja rap-lyriikoita. Lastenlaulut olen jättänyt ulkopuolelle, sillä minua kiinnostavat enemmän koiriin liitetyt metaforat kuin esimerkiksi selvät koiratarinat. Kappaleen julkaisuvuodella ei ole tässä katselmuksessa merkitystä. Tekstini lopussa on kuitenkin lueteltu esittäjät, kappaleiden nimet ja ilmestymisvuodet. Vanhimman kappaleen julkaisuvuosi on 1927 ja uusimman 2024. Esittäjistä puhuessani en erittele sitä, onko kyseessä artisti vai yhtye, vaan puhun niistä vain nimillä.
Projekti eteni niin, että ensin listasin itse kappaleita, joita tuli mieleeni. Kriteerinä oli, että niissä on mainittu koira tai sen jokin lempi- tai pilkkanimi tai jokin viittaus koiran ruumiinosaan tai toimintoihin. Tämän jälkeen pyysin puolisoani ja Facebook-kavereitani listaamaan lisää kappaleita. Niitä löytyi enemmän kuin olin ajatellut, ja lopulta listalleni päätyi peräti 72 suomenkielistä kappaletta.
Kirjoitin ylös kohdat ja kontekstit, joissa koirat oli mainittu. Välillä viittaus oli pieni yksityiskohta, välillä koko laulu kertoi koirasta, suurin osa oli siltä väliltä. Seuraavaksi aloin luokitella lyriikoita erilaisiin kategorioihin niiden luonteen mukaan. Kategorioita tuli yhteensä kymmenen, joista neljä oli viittausten määrän perusteella isompia (8–14 laulua) ja kuusi pienempiä (3–6 laulua) kategorioita. Saman kappaleen viittaukset voivat toki sopia useampaan kategoriaan, ja muutaman laulun kohdalla olenkin laskenut lyriikan kahteen eri luokkaan. Korostan, että lyriikoista tekemäni tulkinnat ovat omiani, ja joku muu voisi tulkita niitä toisin. Erittelen lyriikoita sekä kuvaillen että suorin lainauksin, josta kertovat lainausmerkit. Olisi ollut kiinnostavaa verrata lauluissa esiintyviä metaforia ja asenteita faktatietoon koirista. Se olisi kuitenkin laajentanut aihetta liikaa ja tehnyt tekstistä muutenkin eri luonteisen, joten tutkimuskirjallisuutta en ole katselmuksessa käyttänyt.
2 Mur mur – Kategoriat
2.1 "Nyt riittää talutus jo saa"–Koira riesana
Etenen lyriikoita esitellessäni kategoriasta toiseen siten kuin se aiheen mukaan on luontevaa. Aloitan suuresta kategoriasta, jossa koira on kuvattu riesana ja vaivana, kiusankappaleena ja mahdollisesti myös mustasukkaisuuden kohteena (yhteensä 13 laulua). Hankaluudet voivat koiran käytöksen lisäksi liittyä esimerkiksi talousvaikeuksiin tai parisuhteen kitkaan, joka koetaan koiran aiheuttamaksi.
Suurimmassa osassa tämän kategorian lyriikoita viittaus sisältää huumoria. Ehkä tunnetuimpia koira-aiheisia klassikkokappaleita on Leevi and the Leavingsin Rin Tin Tin, jossa kyseinen villakoira oli "typerä piski joka murisi mulle". Kertoja rinnastaa myös itsensä koiraan, sillä "mä vain häntääni heilutin" ja muistelee nyt tätä nuoruuden parisuhdettaan. Koetukselle joutuvaa seurustelusuhdetta kuvataan myös Eero ja Jussi & The Boysin Liisan koira -kappaleessa, jossa kertoja on kyllästynyt sinänsä kiltin koiran ainaiseen ulkoilutukseen, kun muuhun ei jää aikaa. Hän aikoo laittaa Liisan valitsemaan poikaystävän ja koiran välillä, eli mukana lienee mustasukkaisuutta. Samantyyppisiä tunteita koetaan myös Ami Aspelundin kappaleessa Fantasiaa. Naiskertoja on kiinnostunut miehestä, joka "päiväkaudet koiraa kävelyttää" ja "hän koiraa silittää ja minä katson kadehtien". Nainen miettii, "kuka hän on", onko mies edes todellinen vai "pelkkää päiväunta, kuvitelmaa". Mustasukkaisuus tuodaan avoimesti esille: "Mikä on syy, että hän lemmikilleen hellyyden suo?"
Parisuhde on jo päättynyt Samuli Edelmannin kappaleessa Mun sydämellä on kypärä, jossa entinen puoliso ja uusi kumppani "ilmoittivat, että lähtevät lomalle Norjaan, ja koira tietenkin luonani olla vois". Koiraa kuvataan menneisyyden taakkana ja hoitovastuun jatkuvuuden oletus negatiivisena asiana, mutta tämäkään ei laulussa pilaa kertojan päivää. Koiran aiheuttamasta taloudellisesta rasituksesta kerrotaan Jarkko Martikaisen Kesäloma kellarissa -kappaleessa, jossa "koira karkasi auton alle, jo pelkät ensihoidot kaikki säästöt vei". Tämän vuoksi perhe ei pääse lomalle Kreikkaan, vaan "me mentiin kellariin, siellä kanssa kalliin koiran köyhyyttämme niin piiloteltiin". Kappale tuo mieleen suomalaisen häpeän, joka johtaa äärimmäisiin tekoihin, josta nyt sarkastisesti kerrotaan.
Koiran aiheuttamista käytöshäiriöistä ja meluhaitoista kerrotaan muutamassa laulussa. Kari Peitsamon Pieni iloinen koira -kappaleessa koira "haukkuu, puree tädin laukkuu". Laulussa koira esitetään myös uhrin roolissa ja sitä ymmärretään. Samae Koskisen Kasvissyöjän lapsi -kappaleessa kertojalla on "kasvissyöjän koira", ja hän ymmärtää nyt, "miks se kaikkii puree". Äänihäiriöt tulevat esiin Nylon Beatin kappaleessa Syytön, jossa naapurit syyttävät kertojaa melusta, mutta "eihän mul oo koiraakaan", eli koiraa ei tarinassa ole, mutta se mainitaan oletettuna häiriön aiheuttajana. Ihmisiä valvottavat myös "kurjat koirat" Mikko Kuustosen kappaleessa Abessinian koirat. Ne muun muassa "itkevät taas yötä", minkä vuoksi nukkumisesta ei tule mitään.
Koiran eritteet mainitaan esimerkiksi Kolmannen naisen kappaleessa Onpa kadulla mittaa! Siinä juuri eronnut mies väistelee kulkiessaan "lätäköitä ja koiran kakkaa". Koiran virtsaamisen kohteeksi joutuminen symboloi kolmessa laulussa kurjuuden huipentumaa, halveksitun ja huonosti voivan ihmisen kohtaloa, kun kaikki menee muutenkin pieleen. Näitä kohtia ovat Klamydian "voihan, että koiratkin kintuille päästää eritettä" (Älä peitä mun aurinkoo), Samae Koskisen "oon se tyyppi, jonka pääl on sadepilvi ja jonka päälle koirat virtsaavat" (En anna periks) sekä Ismo Alangon "miksi sä paskannat päähäni niin kuin pulu, joka lentää yli, miksi mä kusen sun kintuilles niin kuin koira, joka koipeaan nostaa" (Pulu). Kappaleessa Pulu parisuhdevaikeuksissa oleva kertoja siis rinnastaa itsensä ja oman ilkeilynsä virtsaavaan koiraan.
2.2 "Jään vahtikoiraksi ovelles" – Koira miehen vertauskuvana
Toinen iso kategoria on koiran esittäminen ihmisen, lähes aina miehen, vertauskuvana. Koirana oleminen voi kuvata esimerkiksi suojausmekanismia, roolileikkiä, jätettynä tai nykyisenä kumppanina olemista ja huonoa käytöstä. Tässä kategoriassa on 14 kappaletta.
Koiran rooli toimii suojakilpenä Timo Rautiaisen & Neljännen Sektorin Koiran laulussa, jossa halutaan olla rauhassa: "Ihmisyyden kun jätin, huolet jäivät, koiraa tavoittaa ne eivät voi!" Kari Peitsamon Koira-kappaleessa kertoja on "koi-koi-koi-koi-koira vaan, - - koiratyttöjä jahtaan iltaisin". Karri Koiran kappaleessa Ne kutsuu mua Koiraks koiran rooli on tullut sekä kumppanin vanhemmilta, jotka eivät pidä kertojasta, että kertojalta itseltään. Hän välittää vain kumppanistaan. Freud Marx Engels & Jungin kappaleessa Nälkänen koira yksinäinen ja turhautunut mies hukuttaa suruaan alkoholiin ja kokee olevansa kuin nälkäinen koira vailla tarpeidensa tyydytystä.
Viittauksia nykyiseen tai ehkä tulevaan parisuhdekumppaniin koiran hahmossa on monessa laululyriikassa. Näitä ovat myös jo mainitut Ne kutsuu mua Koiraks ja Pulu. Kuten Pulussa, myös Eppu Normaalin kappaleessa Koiralla on karvoissaan kirppuja kuvataan tulehtunutta parisuhdetta, jossa kirppuja isäntäeläimen turkissa verrataan loiseen eli tässä tapauksessa naiseen, josta haluttaisiin eroon. Sleepy Sleepersin Koira on aineistoni ainoa kappale, jossa myös naista nimitetään koiraksi: "sä et ole muuta kuin koira, muriset vaan, mä en ole muuta kuin koira, murisen vaan -- sun piti olla hyvä narttu, mutta uliset vaan -- no sen koira piti olla, mutta jänistä ei kiinni saa". Myös tämä lyriikka kuvaa pettymystä kumppaniin ja suhteeseen.
Edellisiä iloisempia suhde- tai viettelykuvauksia ovat esimerkiksi Heikki Kuulan Koirakaveri-rap-kappale ("Beibi saank mä olla sun hauva, kieriä lattialla kuin hullu, ja silti paijaat vaik oisin ollu hölmö ja ihan mahdoton") sekä Ramses II:n Villieläin (oon välillä ku terrieri, välil ku laiskiainen, mut kun mua silität noin, melkein luvata voin, että oon sun ain ehk'"). Villieläintä ei kuitenkaan "voi sulkea häkkiin" eikä pukea kaulapantaan. Tämä silti tietää, että "jos sulle näytän koiranpentuilmeen niin sä tuut siihen myöntyyn". Annika Eklundin kappaleessa Ole hiljaa ja suutele mua pohditaan, mikä toisessa oikein viehättää: "Rotukissa ja sekava piski, oot mulle tarpeeton riski -- enkä tiedä miksi seuraan". On luultavasti tavallista, että eläinvertauksissa koira rinnastetaan usein maskuliinisuuteen ja kissa feminiinisyyteen. Koirahahmo heittäytyy monesti lapselliseksi, yrittäen olla hauska ja hellyttävä, mutta se voi myös olla suojeleva ja vahva: "jos sä tahdot niin, jään vahtikoiraksi ovelles, tai painan pääni sun povelles" (Hector: Jos sä tahdot niin).
Entisenä kumppanina koira näyttäytyy jo mainitun Rin Tin Tin -laulun lisäksi J. Karjalaisen Iso musta koira -kappaleessa, jossa nainen on pelastanut pihaansa tulleen koiran, hoitanut ja silittänyt sitä, mutta sitten "olin iso musta koira, ja mä purin sinun kättäsi". Lopulta koira on jättänyt naisen. Kappaleessa Koira lähtee piikille (Pää Kii)kuvataan jätetyn, hylätyn kumppanin surua, mutta ei mainita koiraa kertaakaan, vain "petoeläin".
2.3 "Voiko mäyräkoiran luontoon päästää?"–Koira uhrina
Seuraava iso kategoria, koira uhrina, sisältää 13 laulua ja limittyy osittain edelliseen kategoriaan. Näissä viittauksissa koirasta puhutaan kolmannessa persoonassa tai verraten ihmistä koiraan, mutta tämä eroaa edellisestä kategoriasta siten, että siinä mies ja koira olivat yhtä, sama persoona. Toki voidaan tulkita, että myös koira omana persoonanaan kuvaa monesti ihmistä ja tämän kokemuksia. Tässä kategoriassa koira näyttäytyy viattomana, säälittävänä, yksinäisenä, alistettuna ja mahdollisesti turhautuneena uhrina, joka saattaa kokea väkivaltaa tai sen uhkaa. Koiran avulla usein kuvataan myös mielen murtumista ja pahaa oloa.
Jo mainitussa Pieni iloinen koira -kappaleessa koira kuvautuu sekä kiusankappaleena että uhrina (jälkimmäisestä esimerkki "kohta pannaan remmiin, jos ei tädin luokse juokse – lauleta ei lauluu, kun ei oo sukutauluu"). Arttu Wiskarin melankolisessa kappaleessa Sirpa pohditaan: "Missä voisimme vielä säästää, voiko mäyräkoiran luontoon päästää?" Koira kokee siis uhkaa, samoin kuin Leevi and the Leavingsin kappaleessa Tikapuut taivaaseen, jossa toiselle halutaan tehdä kiusaa: "näillä terrori-iskuilla sut hulluksi teen, kun säädän ATK-laitteiston epävireeseen ja syötän koiralle NMT:n". Myös Eppu Normaalin kappaleessa todetaan murheellisesti vastoinkäymisistä: "Säästä ei perheen koiraakaan, elämä kun ylitsemme käy suurella pyyhekumillaan" (Ei säästä perheen koiraakaan). Koira on siis viaton uhri.
Koira alistettuna uhrina rinnastuu ihmisen kärsimyksiin monessa kappaleessa. Miljoonasateen Silmitön talvi -laulussa "laiha koira kynsii jäistä palvilihaa, se hankeen nukkuu ja ketjujansa vihaa". Myöhemmin kertoja toteaa: "mä niin kuin koira myös ihmisliekaa vihaan". Metsurin koira (SIG) keskittyy kokonaan turhautuneeseen koiraan:
Hei metsurin koira se
nälissänsä ulvoo
Synkkä on tuuli ja valkoinen on maa
Metsuri lähti savotalle töihin
Koira on yksin ja koiraa potuttaa
Koira ulvoo kuuta se parkuu valittaa.
Kirput syövät häntää ja panta puristaa
Yksi pieni toive koirallakin ois
Päästä kirkonkylään tyttökoirille jos vois
Huomenna on kokous kylän koirilla
Ja metsurin koira on puheenjohtaja
Se ulvoo räyhää räkyttää vaatii toimintaa
Tarinassa koira on sekä alistettuna että toisaalta pääsemässä kylille ja puheenjohtajaksi. (Wikipedian mukaan kappale on parodia Mutkattomat-yhtyeen esittämästä Jätkän humpasta.) Turhautuneita koiria tavataan myös Don Huonojen kappaleessa Mustat linnut: "koirat nurkissa kiimaansa kuolaavat" ja "toiveet haihtuvat, koirat laihtuvat". Myös Timo Rautiainen & Trio Niskalaukauksen kappaleessa Juoksevan veden aika kuvataan yleistä pahoinvointia, ja "koira kiertää kehää pihakaivon pohjalla". Rap-kappaleessa Syvällä pt. 1 "sen riskin takii oot kun ketjun pääs hakattu piski" (OG Ulla-Maija). Vielä huonommin koiralle on käynyt kappaleessa Kipee: "Mä vannoin etten koskis äiti sun koiranpentuun -- oon kai kipee mutta äiti, koiraa tappaa tahtonut en ois, oon kai kipee mutta äiti, ethän anna viedä mua pois" (Freud Marx Engels & Jung).
Koira yksinäisenä, seuraa kaipaavana hahmona esitetään kappaleissa Viimeiseen korttiin: "rakkautta etsin kuin koira koditon, se kulkijalle vain hetken huuma on" (Topi Sorsakoski) sekä Maailma ilman sua: "Pihamaalla istui koira lokakuun - - kuin odottaen jonkun kohta saapuvan (Edu Kettunen).
Jukka Pojan Elämä keppejä heittää -laulu kertoo kokonaisuudessaan miehestä, joka on liian kiltti ja nöyrä, ja kärsii nyt siitä:
minkä sitä vaistoilleen voi, minkä vieteilleen
noutajaksi syntynyt on tähän maailmaan
kun emäntä keppejä heittää, koirat ryntää
elämä keppejä heittää, muista hengittää
ihana on saada kehua ja kiitosta
isännältä taputus päähän ja makupalaa
koiranunta nukkuessaan toinen silmä valvoo
aamulla taas häntä koiraa heiluttaa
Kappaleen surumielinen tunnelma ja lyriikat tuovat laajemminkin mieleen elämän vastoinkäymiset ja niistä selviytymisen keinoja.
2.4 "Se näyttää kamalan fiksulta" –Koira uhkana
Päinvastoin kuin edellisessä luvussa, koira itse esiintyy enemmän tai vähemmän pelottavana, vaarallisena tai uhkaavana vain neljässä aineistoni kappaleessa. Kalevauva.fi:n Tuijottava koira -kappaleessa pääosassa on keskustelupalstalta löytyneen tekstin aloittajan hoitokoira, joka vain "tuijottaa, mulkoilee ja mittailee katseellaan". Hämmentynyt koiranhoitaja kokee tämän hermostuttavana ja pelottavanakin, ja hän itse ei ole koiraihminen eikä osaa yhtään tulkita koiraa. Koira kuitenkin "näyttää kamalan fiksulta" ja siltä kuin se "suunnittelisi" jotakin, mikä lisää pelkoa. Toisin kuin yhtyeen lauluissa yleensä, tarina ei kerro, minkälaisia kommentteja keskustelun aloittaja hämmennykseensä saa.
Toinen melko leikkimielinen uhka välittyy Don Huonojen ekokriittisestä Metsänelävien puolustusliitto -kappaleesta, jossa eläimet suunnittelevat tappavansa ihmiset sukupuuttoon, ja jokaisella lajilla on oma tehtävänsä. Tekstissä "koirat raatelevat isäntänsä - - kissat kynsivät emäntänsä". Huomaan, että tässä koiran omistajuuskin liitetään maskuliinisuuteen ja kissan omistajuus feminiinisyyteen.
Synkempiä sävyjä koirat saavat esimerkiksi Uniklubin kappaleessa Hei hei tähdenlento: "paratiisin koirat lahkeissa roikkuu, ne tahtoo palan sinusta ja lopettaa, kunhan mielesi murtuu eikä palaa ennalleen". Mielenterveyden horjumista ja harhaisuutta kuvataan myös Miljoonasateen Olkinaisessa: "kun jalanjälkiin kasvaa koiran hampaita, voi Luoja, miten se mua pelottaa". PMMP:n Lautturissa puolestaan "Minä odotan täällä tunnelissa, jossa valo kylmä hohtaa, jossa pimeän koirat ulvoen tuon kirkkauden kuoron kohtaa". Koirat edustavat siis jotakin pahaa, pelottavaa ja ehkä tuntematontakin uhkaa, todennäköisesti myös kuolemaa.
2.5 "Rakkikoirat häntää heiluttaa"–Koira likaisena ja saastaisena olentona
Käsittelen vielä yhden sävyltään negatiivisen kategorian, ja siirryn sitten positiivisiin ja neutraaleihin kategorioihin. Kolmessa aineistoni lyriikassa koira esitetään jotenkin likaisena tai saastaisena, vastenmielisyyden vertauskuvana. Tehosekoittimen C'mon baby yeah -kappaleessa kertoja laulaa sinä-persoonassa jollekin, johon hänellä on ilmeisesti viha-rakkaussuhde. Kertoja nimeää henkilön "roskajoukon jalokiveksi", jonka ympärillä "rakkikoirat häntää heiluttaa". Koirista tulee siis negatiivinen mielikuva, vaikka ne toisaalta ovat iloisia (ja todennäköisesti "rakkikoira" viittaa tässä henkilön ihmiskavereihin). Zen Cafén kappaleessa Paskainen koira puhutellaan eri asioita ja henkilöitä sekä likaista koiraa: "Hei sulle paskainen koira, missä sun emäntäs on?" Tummasävyisempi viittaus vastenmielisyyteen on Timo Rautiainen & Trio Niskalaukauksen Rahat ja henki -kappaleessa, jossa kamppaillaan alkoholismin kanssa: "Kuin koira oksennukselleen palasin radalle".
2.6 "Meidän kodissa on enää vaan mä ja mun koira" – Koira seuralaisena
Koirasta seuralaisena, ystävänä ja kumppanina löytyy paljon viittauksia (8 kappaletta). Jaan tämän kategorian vielä kahteen alaluokkaan: koira leppoisana perheenjäsenenä sekä koira yksinäisen kumppanina, turvana, lohtuna ja ehkä ihmisen korvikkeena.
Zen Cafén kahdessa kappaleessa koira kuvautuu arkisena perheenjäsenenä: "mä nousen ylös aikaisin, käyn koiran kanssa ulkona" (Kolmen viikon taivas) ja "pariskunta ulkoiluttaa perheen koiria - - pariskunta ulkoiluttaa kahta koiraansa, koirat ovat kiinni nahkaisissa hihnoissa" (Keskustassa rauhallista on). Anssi Kelan omaelämäkerrallisessa Nummela-kappaleessa "koiran kanssa joskus myöhään harjulle me kiivetään, ja sieltä käsin katsellaan nukkuvaa Nummelaa, ja mä kelaan, että kaikki taitaa olla kohdallaan". Samae Koskisen Eväsretki-laulussa "meil on mukana koira ja eväspaketti". Näissä lauluissa kaikki on hyvin, arki sujuu ja koira on leppoisa, itsestään selvä osa sitä. Eväsretkessä lisätään vielä, että "Koira ei oo semmost rotua et osais hakee keppiä – ei siltä sellaista ees vaadita, nyt nautitaan elämästä!" ja "mulla on nyt kaikki, mitä tarvitsen".
Yksinäisen kumppanina koira toimii neljässä laulussa: Leo Stillmanin Mä ja mun koira -kappaleessa mies on juuri eronnut ja kuvailee tuntojaan entiselle puolisolleen. Hän toteaa heti alkuun: "En koskaan halunnut olla mies, joka jää yksin koiran kaa". Hän kuitenkin jatkaa, että koiran kanssa on noustava ylös sateellakin ja muistelee Timo-koiran hankkimista ja sen karkaamista. Mies alkaa jo tottua arkeensa koiran kanssa kahden. Elämänkumppanina koira toimii myös kappaleessa Laivakoira Mopsi (Freud Marx Engels & Jung). Vanhan koiran kanssa on ehditty viettää paljon aikaa ja "kaikki meret tietty kierretty". Mopsi on toiminut myös ryyppykaverina ja yhdessä on jouduttu hankaluuksiin, ja nyt on taas "aika vaihtaa satamaa".
Melankolissävyisessä kappaleessa Tummilla teillä (Vesterinen Yhtyeineen)
on "se pieni rouva, jolla on se pieni koira". Rouva kertoo uniselle lemmikille
"lapsistaan, niistä, joita ei koskaan tullutkaan". Koira on siis luultavasti
naisen ainoa seuralainen, ihmisen korvike, joka todennäköisesti tuo paljon
lohtua. J. Karjalaisen Hullun laulussa kertoja haluaa soittaa
"ding-dong-kelloaan", joka yritetään ottaa häneltä pois. Hän suunnittelee
hankkivansa bulldoggin kellonsa turvaksi.
2.7 "Koirakin tarttee ulkona käyttää – Koira idylliin kuuluvana velvollisuutena
Tässä mielenkiintoisessa kategoriassa (6 kappaletta) koira mielletään osaksi onnellista, usein ulkoisten odotusten mukaista elämää, joka kuuluu perheidylliin ja on jopa statussymboli. Monen suomalaisen unelmaanhan kuuluu omakotitalo, puoliso, pari lasta ja kultainennoutaja. Kääntöpuolena on se, että koira itsessään ei takaakaan onnea ja että se tuo mukanaan velvollisuuksia.
Yhteiskunnan odotuksista kerrotaan Zen Cafén kappaleessa Aamuisin: "Osta asunto, hoida koira, pidä pihaa vaimon kanssa, hanki lapset, jos on saumaa, yks tai kaks, mut hankkikaa ne". Samoin Kotiteollisuuden Helvetistä itään -kappaleessa "on autot ja asuntolainat, on koira ja kakarat". Molemmissa tapauksissa koira on mainittu heti aluksi, jopa ennen lapsia. Kappaleessa Helppo elämä (Juliet Jonesin Sydän) on "helppo elämä prinsessalla, asunto Pariisissa - - helppo elämä, rikas isä ja koira". Koira kuuluu siis "pakettiin".
Pyhimyksen Muistuta mua -rap-kappaleessa idylli on jo sikäli särkynyt, että yhteistä taloa ei rakennettu ja "en yli kynnyksen sua, en koiranpentua hankkinu", vaikka olisi ehkä kuulunut. Samuli Putron surullisessa kappaleessa Kuka ulkoiluttaa koiran pohditaan syöpädiagnoosin saamisen jälkeen laulun nimen kysymyksen ohella muita arjen velvollisuuksia kuten lasten harrastuskuljetukset ja kysytään vielä lopuksi: "Kuka leikkaa siltä kynnet?" Hiski Salomaan Tiskarin polkassa puhutaan koirasta (ja kissasta) arkisena velvollisuutena: "Koirakin tarttee ulkona käyttää, kissalle kuppi täyttää". Koira voi näissäkin tapauksissa olla rakas lemmikki, mutta sitä kuvataan ensisijaisesti kohteena, joka jonkun täytyy hoitaa.
2.8 Muut koiraviittaukset
2.8.1 Koira positiivisuuden vertauskuvana tai inhimillisenä hahmona
Kahdessa laulussa koira mainitaan esimerkkinä positiivisesta asenteesta ja hauskanpidosta. Jenni Vartiaisen iloisen sävyisessä, alkoholittomuuteen kannustavassa Selvästi päihtynyt -kappaleessa "koiranpennun lailla kun leikkii, ei vain ehdi nukkua". Samae Koskisen kappaleessa Hillitön elämä annetaan eläinten avulla esimerkkejä elämästä nauttimisesta: "koiran into ensilumilla, mustarastas siemenpussilla".
Kahdessa tapauksessa koira on ikään kuin "järjen ääni", poikkeuksellisen inhimillinen eläin. PMMP:n kappaleessa Koko show kysytään "Mitä ne nyt aikoo, apinat? ihmettelee koirat, kakarat". Koira rinnastetaan siis lapsiin, jotka hämmästelevät vanhempiaan. Egotripin Ei se tästä -kappaleessa koiralla on melko iso rooli jätetyn, surevan miehen seuralaisena, joka elää tilannetta mukana, kuitenkin ulkopuolisena: "koiralla on hyvä olla, se loikoilee matolla, katsoo, kuinka ikävästä pian kuolen" ja "Koira katsoo kysyvästi: Meinaatko oikein pysyvästi siinä maata, olla vaan? Ei hän tule kuitenkaan." Viisas koira antaa omistajalleen myös muita elämänohjeita.
2.8.2 Koira alkukantaisena ja voimakkaana hahmona
Välillä koira esitetään ensisijaisesti alkukantaisena, vaistojensa varassa toimivana vahvana eläimenä, ei niinkään lemmikkinä. Kolmannen naisen kappaleessa Kumpi ajaa kovempaa lauletaan:"Ei oo paljo välii ootko kissa, ootko hiiri, kun sä juokset minkä pääset - - ootko koira, ootko vuoristosusi, kumpi ajaa kovempaa - - kumpi kumman kiinni saa?" Kappaleessa Musti sotakoira (Kollaa kestää) pääosassa on siperianhusky, aito sotakoira, jonka "piti olla raju" ja sillä "oli militariaatteet". Musti "pelännyt ei kuolemaa". Myös jo mainitussa Villieläin-kappaleessa kuvaillaan alkukantaisia, eläimellisiä ja voimallisia piirteitä.
2.8.3 Muut maininnat
Esittelen tässä ilman tarkempaa analyysia muut aineiston kappaleet, joissa koira mainitaan, mutta konteksti ei varsinaisesti sovi mihinkään kategorioistani tai en saa muodostettua selvää tulkintaa sanoista. Vesalan kappaleessa Mul ei oo lapsuudensankarii kerrotaan rankoistakin kokemuksista ja että "Koiratarhojen takaa katon tähtiä -- mä oon kotileikeis perheen koira, ihmevauva, taikapoika". Mika Sundqvistin Aurinkolaivassa "pieni koira radallaan seuraa meitä" ja Juha Tapion laulussa Jossain täällä mainitaan "juoksu koiran kolmijalkaisen tähdenlennon alla".
Kappaleessa Ajan päivin, ajan öin "hilpeyttä haihtumaan ei saa koiranilmakaan", ja Päästä pahasta -kappaleessa viitataan perinteiseen sanontaan kohdassa "minut saatettu on kiusaukseen ja kotiovelle niin kuin koira veräjästään karannut" (molemmat kappaleet Pate Mustajärven). Leevi and the Leavingsin laulussa Sininen koira "Sul on sininen koira ja rättikattoinen Morris mini -- sul on sininen koira ja vihreää fosforia kynsissä".
3 Lääh lääh – Yhteenveto
Olen edellä esitellyt yhteensä 72 koiraviittauksia sisältävää kappaletta suomenkielisessä pop-, rock-, iskelmä- ja rap-musiikissa. Yleisimmät koiriin liittyvät toiminnot aineiston kappaleissa ovat ulkoilu ja ääntely (kuten ulvominen tai haukkuminen). Myös erityisesti silitys, pureminen, virtsaaminen ja hännän heilutus saavat useita mainintoja. Huomasin lyriikoita tutkiessani, että todella monesti koira on mainittu heti kappaleen ensimmäisissä säkeissä, vaikka sitä ei sen jälkeen mainittaisi enää. Muutamissa kappaleissa koira kulkee mukana läpi koko tarinan.
Kappaleiden esittäjissä on selvästi enemmän miehiä kuin naisia, ja useimmiten myös päähenkilö kuvautuu miehenä. En ota kantaa siihen, kuinka onnistuneita tai osuvia kuvaukset mielestäni ovat, enkä juuri analysoi tai arvaile lyriikoiden takana mahdollisesti piileviä syvempiä symbolisia merkityksiä. Hypoteesini oli, että useimmiten koiraviittaukset ovat negatiivisia tavalla tai toisella. Oli ilahduttavaa huomata, että usein koira kuvataan myös ystävänä ja älykkäänä, mukavana olentona. Myös huumoria viittauksissa on paljon. Sain katselmusta tehdessäni tutustua moneen itselleni uuteen kappaleeseen ja toisaalta palata vanhoihin, jo osin unohtamiini lauluihin.
Aineiston kappaleet esittäjän mukaisessa aakkosjärjestyksessä julkaisuvuosineen:
1. Ismo Alanko Säätiö: Pulu (1998)
2. Ami Aspelund: Fantasiaa (1983)
3. Don Huonot: Metsänelävien puolustusliitto (1994)
4. Don Huonot: Mustat linnut (1995)
5. Eero ja Jussi & The Boys: Liisan koira (1965)
6. Samuli Edelmann: Mun sydämellä on kypärä (2003)
7. Egotrippi: Ei se tästä (2008)
8. Annika Eklund: Ole hiljaa ja suutele mua (2007)
9. Eppu Normaali: Ei säästä perheen koiraakaan (1984)
10. Eppu Normaali: Koiralla on karvoissaan kirppuja (1986)
11. Freud Marx Engels & Jung: Kipee (1992)
12. Freud Marx Engels & Jung: Laivakoira Mopsi (1998)
13. Freud Marx Engels & Jung: Nälkänen koira (1987)
14. Hector: Jos sä tahdot niin (1988)
15. Jukka Poika: Elämä keppejä heittää (2007)
16. Juliet Jonesin Sydän: Helppo elämä (1985)
17. Kalevauva.fi: Tuijottava koira (2020)
18. Anssi Kela: Nummela (2001)
19. Edu Kettunen: Maailma ilman sua (2012)
20. Klamydia: Älä peitä mun aurinkoo (2016)
21. J. Karjalainen Electric Sauna: Hullun laulu (1996)
22. J. Karjalainen Yhtyeineen: Iso musta koira (1991)
23. Karri Koira: Ne kutsuu mua Koiraks (2012)
24. Kollaa kestää: Musti sotakoira (1978)
25. Kolmas nainen: Kumpi ajaa kovempaa (2009)
26. Kolmas nainen: Onpa kadulla mittaa! (1998)
27. Samae Koskinen: En anna periks (2011)
28. Samae Koskinen: Eväsretki (2011)
29. Samae Koskinen: Hillitön elämä (2017)
30. Samae Koskinen: Kasvissyöjän lapsi (2019)
31. Kotiteollisuus: Helvetistä itään (2003)
32. Heikki Kuula: Koirakaveri (2013)
33. Mikko Kuustonen: Abessinian koirat (1999)
34. Leevi and the Leavings: Rin Tin Tin (1988)
35. Leevi and the Leavings: Sininen koira (1998)
36. Leevi and the Leavings: Tikapuut taivaaseen (1991)
37. Jarkko Martikainen: Kesäloma kellarissa (2014)
38. Miljoonasade: Olkinainen (1988)
39. Miljoonasade: Silmitön talvi (1991)
40. Pate Mustajärvi: Ajan päivin, ajan öin (2005)
41. Pate Mustajärvi: Päästä pahasta (2024)
42. Nylon Beat: Syytön (2000)
43. OG Ulla-Maija: Syvällä pt. 1 (2016)
44. Kari Peitsamo: Koira (1980)
45. Kari Peitsamo: Pieni iloinen koira (1979)
46. PMMP: Koko show (2012)
47. PMMP: Lautturi (2009)
48. Samuli Putro: Kuka ulkoiluttaa koiran (2021)
49. Pyhimys: Muistuta mua (2019)
50. Pää Kii: Koira lähtee piikille (2018)
51. Ramses II: Villieläin (2022)
52. Timo Rautiainen & Neljäs Sektori: Koiran laulu (2013)
53. Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Juoksevan veden aika (2004)
54. Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: Rahat ja henki (2000)
55. Hiski Salomaa: Tiskarin polkka (1927)
56. SIG: Metsurin koira (1981)
57. Sleepy Sleepers: Koira (1994)
58. Tehosekoitin: C'mon baby yeah (1997)
59. Topi Sorsakoski: Viimeiseen korttiin (2011)
60. Leo Stillman: Mä ja mun koira (2024)
61. Mika Sundqvist: Aurinkolaiva (1977)
62. Juha Tapio: Jossain täällä (2011)
63. Uniklubi: Hei hei tähdenlento (2018)
64. Jenni Vartiainen: Selvästi päihtynyt (2013)
65. Vesala: Mul ei oo lapsuudensankarii (2020)
66. Vesterinen Yhtyeineen: Tummilla teillä (2019)
67. Pepe Willberg: Rööperiin (1967)
68. Arttu Wiskari: Sirpa (2014)
69. Zen Café: Aamuisin (2002)
70. Zen Café: Keskustassa rauhallista on (2002)
71. Zen Café: Kolmen viikon taivas (1997)
72. Zen Café: Paskainen koira (2002)
Sudet (albumi) – Wikipedia (viitattu 2.1.2025).